IDÉBANKEN

Projektet startar med en streamad KickOff måndagen den 25.10 kl. 11 Därefter kontaktar koordinatorn Marina Lindholm och forskaren Dan Sundblom på olika sätt alla aktörer som jobbar med konstundervisning inom arkitektur, bildkonst, slöjd, mediekonst, ordkonst, cirkuskonst, dans och teater. Projektet utmynnar i en idébank på hemsidor som skapas för ändamålet, samt en vetenskaplig rapport som presenteras vid ett slutseminarium i Helsingfors nästa höst.

Rapporten

Är du nyfiken på hur aktörerna inom konstundervisning tänker om dagsläget och framtiden, möjligheterna och utmaningarna? Läs forskaren Dan Sundbloms rapport “SKAPA – konstundervisning på svenska i Finland”.

Läs rapporten HÄR

 

Konstundervisning för barn och unga

År 2020 utkom Lasse Garoffs rapport “Mer än en hobby”. Rapporten, som var en beställning av Svenska kulturfonden, visade att det råder stora skillnader i tillgängligheten och jämlikheten inom grundläggande konstundervisning på svenska i Finland. Utbudet av konstämnen varierar stort i olika kommuner och det råder brist på konstlärare, speciellt sådana som kan undervisa på svenska. Barn med särskilda behov, funktionsvariationer eller till exempel invandrarbakgrund är underrepresenterade och hållbara finaniseringsmodeller saknas.

För att få klarhet i hurdana åtgärder som behövs för att förbättra situationen, gav Kulturfonden i uppdrag åt Martin Wegelius-institutet (MWI) och De ungas musikförbund i Svenskfinland (DUNK) att kartlägga och lyssna in konstundervisningsfältet. MWI och DUNK anställde därefter Marina Lindholm som koordinator och Dan Sundblom som forskare för projektet “Konstundervisning för barn och unga på svenska i Finland”.