Wegelianerna tar musiken på allvar
- med en stor dos humor!

Martin Wegelius -institutet grundades redan 1956 och mycket har hänt under åren. Vad är väsentligt inom verksamheten och hur mår Wegelius 2013? Vi fick en pratstund med institutets verksamhetsledare Hanna Karlsson.

Hanna Karlsson har själv jobbat vid Martin Wegelius -institutet sedan 2005, sedan 2008 som verksamhetsledare. Sedan institutets 50-årshistorik utkom 2006 har mycket hänt. Hur mår Wegelius i dag?

– Den största förändringen är nog att vi från kursbetonad verksamhet gått mot mer året runt-verksamhet genom olika musikprojekt, inleder Hanna Karlsson. Vår styrka är att vi är ett litet och mobilt institut, som kan reagera på väldigt kort varsel om det behövs!
 

För äldre och yngre

Vid sidan av kurs- och ensembleverksamhet har Wegelius -institutet på sistone koordinerat flera större projekt inom musikbranschen: Musik i äldrevården samt folkmusikprojektet Lirarna. För tillfället fortsätter Lirarna som ett nätverk där folkmusiken lever i form av en årslång fortbildningskurs med Jenny Wilhelms, sång- och instrumentalverkstäder samt musikframträdanden. Bland tidigare projekt vill Hanna Karlsson speciellt nämna det stora operaprojektet 2011, i samband med Nyslotts musikakademi och Korsholms musikfestspel, med sångare från Finland, Tyskland och Turkiet. Tillsammans framförde man Domenico Cimarosas opera Det hemliga äktenskapet. En jättesatsning för ett litet institut!

I Svenskfinland har man kanske inte så många chanser att musicera tillsammans med likasinnade. Enheterna är små och får kanske inte till stånd en större orkester. Wegelius bjuder på extra chanser till musicerande och samtidigt försöker man slussa in helt nya barn mot musiken, t.ex. via Miniwegelius. I Wegelius kammarstråkar spelar unga musiker som studerar musik på yrkesnivå. En stor del av dem fungerar redan i ett professionellt sammanhang. Konstnärlig ledare för WKS är violinisten Annemarie Åström.

Returorkestern å sin sida är riktad till dem som spelat ett instrument men kanske lämnat det liggande i skåpet. Damma av och kom med och spela! En ungdomsensemble för sångare har i skrivande stund precis börjat öva mer intensivt, med Emma Salokoski som primus motor. Ungdomsensemblen är en fortsättning på projektkören med ungdomar från Österbotten och södra Finland) som uppträdde på Sång- och musikfesten i Åbo 2011 med ett uruppförande av Lauri Salokoskis verk Martall till text av Karin Boye. Projektkören var ett samarbete mellan MWI och DUNK och leddes av Malin Storbjörk och Emma Salokoski.
 

Alla blommor blommar

I början av institutets historia var det klassisk körpedagogik och kyrkomusik som gällde. I dag svallar musiken vilt i olika genrer, det är pop, rock, klassiskt, jazz, folkmusik… Var står Martin Wegelius-institutet i dag när det gäller genrer?

– Visst finns ju vår grund i den klassiska västerländska musiksfären, menar Hanna Karlsson, men det är pedagogiskt berikande att ta in andra stilar och genrer. Här kan t.ex. folkmusiken verka som en viktig brobyggare pedagogiskt sett, också i förhållande till dansen och rörelsen.

– Själv vill jag helst inte ens tala om genrer! Det handlar om unga, mångsidiga människor som spelar. Men visst måste vi ju vara medvetna om den diskussion som pågår inom den klassiska musiken – det finns en oro för att den försvagas. Väljer man den vägen krävs tålamod, insikt och mognad. All musik har sin teknik som man måste bemästra.

– Wegelius måste också våga stå för det traditionella, tycker Hanna, för den finlandssvenska historien och traditionen. Man måste kunna bredda perspektiven utan att förlora sin kärna. I framtiden kanske vi också kunde göra en insats för nyfinländarna och utforska allt vad de har med sig i musikväg. Vi har ett klart utstakat mål, som vi fortsätter idogt mot. Men med öron och ögon öppna!
 

Sommarkursen söderut

Själv har Hanna Karlsson aldrig varit med på en Wegeliuskurs som elev.

– Jag har ju fått min beskärda del som vuxen, skrattar hon. Men visst är det ju en brist ibland. Jag har en otrolig respekt för allt som varit, Wegeliusandan och så, det vilar ju ett skimmer över det.

– Men samtidigt måste man ju inse realiteterna. Ett av de svåraste besluten jag och dåvarande kursrektor Annika Lindroos måste fatta var nog att flytta kursen från Yttermark till Karis. Det var en process som tog många år, det var svårt!

Wegelius-institutets huvudkurs hade hållits på folkhögskolan SÖFF sedan 1964, men nu hade situationen på SÖFF förändrats. Utrymmena har delvis övergått i annat bruk. Den anrika Jakobsgården är numera dagis, gräsmattan lekplats, den stämningsfulla fontänen igenmurad… En gammal wegelian suckar nostalgiskt. Sedan 2010 har huvudkursen anordnats vid Västra Nylands folkhögskola i Karis, och traditionerna med bl.a. gulnäbbsintagning fortsätter.
 

Något för de minsta

Sedan 2005 ordnar man två kurser för 6–12-åringar, där man kan börja ända från nybörjarnivå: Orkester- och kammarmusiklägret ”Miniwegelius”, och Folkmusik- och kammarmusiklägret i Nykarleby. Miniwegelius är något som Hanna varit med och byggt upp från början tillsammans med Sofia Lindroos, Alf Almark och andra lärare. Traditioner i all ära, men vilken njutning det är att bygga upp något helt nytt!

– Ingen sa åt oss hur saker borde göras, ler Hanna. Det handlade bara om entusiastiska människor som ville dela musiken med barnen, lära något nytt av varandra.

– Och Miniwegelius har varit en alldeles fantastisk upplevelse, både för lärarna och för barnen! Barnen spelar, men nosar också på andra konstformer: de målar, arbetar i lera, bakar, leker… Varje år har vi också en specialgäst, år 2011 var det den blinda sångerskan Natalie Ball som sjöng Nattens drottning och lärde barnen blindskrift!
Miniwegelius har samlat ungefär 60 barn per läger. En viktig samarbetspartner har varit Finns folkhögskola (Axxell), där kursen anordnats 2005-2011.

– Miniwegelius är ju också en viktig rekryteringskälla för huvudkursen. Det är inte alla som vågar vara 10–11 dagar utan föräldrar, då är det bra att börja med en lite kortare kurs. Och folk trivs så bra att det är svårt att få de äldsta att flytta över till huvudkursen…
 

Både sång och spel

Wegelius huvudkurs är den traditionella sommarkursen med något för var och en – sång och spel, för barn och vuxna. I samband med huvudkursen anordnas också mästarkurs för instrumentalister på riktigt avancerad nivå. En viktig roll har också sommarkonserterna som ordnas i samband med kursen, för tillfället i Karis, Ekenäs, Fiskars och Bromarv.

– Åldersstrukturen har ju förändrats mycket med åren, största delen av huvudkursens deltagare är ungdomar, berättar Hanna Karlsson. Men i sommar blir det också körledarutbildning med Karin Bäckström från Stockholm i samarbete med FSSMF, så nu hoppas vi verkligen på lite fler vuxna körsångare!
– Bland undervisningsämnena har blockflöjten nu efter en paus hittat tillbaka, och i fjol hade vi undervisning i cembalo också! Orgeln däremot har paus just nu, där måste vi ta lite ny fart och se vad vi hittar på.
– På sångsidan går Complete Vocal Technique och klassisk sång hand i hand. Barbershop har vi också haft med under flera år. De unga sångarna, de sjunger ju allt! Folkmusik, pop, rock, klassiskt…

Vissa saker förändras inte med åren.

– Folk anmäler sig fortfarande till lite för många ämnen, ler Hanna. De är ju så ivriga och vill så mycket!
Lärarna är naturligtvis en avgörande faktor i Wegeliusandan. Många är trotjänare som återkommer år efter år, trots en stor arbetsbörda.
– Lärarprestationen vid kursen är nog otrolig, berättar Hanna.  Lärarna jobbar i stort sett dygnet runt och de bjuder verkligen mycket på sig själva! Wegelius ÄR verkligen lärarna! Och naturligtvis är lärarna helt avgörande i rekryteringen av nya wegelianer.
 

Wegelius förenar

En väsentlig del av Wegelius verksamhet har alltid varit brobyggandet mellan de olika regionerna inom Svenskfinland.

– Även om vi tidvis haft ganska få österbottniska deltagare vid huvudkursen möts Österbotten och södra Finland på många andra sätt, förklarar Hanna Karlsson. T.ex. genom Lirarna, Livsglädje, ungdomskörsprojektet och dylikt. Så visst har vi ett intensivt samarbete med Österbotten, det har bara tagit sig nya former. Speciellt aktivt är samarbetet med DUNK, tätt följt av FSSMF.

En av sommarkursena arrangeras på österbottnisk mark, nämligen folkmusik- och kammarmusikkursen i Nykarleby, med Åsa Gustavsson och Martina Krooks som primus motor. ”En liten pärla i verksamheten” kallar Hanna Karlsson den. Kursen arrangeras i samarbete med Finlands svenska spelmansförbund.

– I år är ju vår största nyhet att blåsorkesterkursen återuppstår, påminner Hanna Karlsson ivrigt. På den fronten har det varit paus ända sedan 1990-talet!

Samtidigt som vi pratar om kurser och ensembler, projekt och konkret verksamhet funderar vi tillsammans på vad som är Wegelius kärna. Alla inser kanske inte omfattningen av allt Wegelius sysslar med, både mängden projekt och de långa anorna.

– Något som förenar wegelianerna är det att man tar musiken på allvar och vågar stå för det, tycker Hanna Karlsson. Styrkan i Wegelius är att det är kvalitet hela vägen. Och ändå kan det vara roligt!

 

Tove Djupsjöbacka